· 

Het nieuwe rijden

Toen ik mijn rijbewijs haalde in 1980 was er weinig aandacht voor het verbruik van brandstof. Als je nu je rijbewijs haalt of rijles hebt is er juist erg veel aandacht voor veiligheid, vlotte doorstroming en brandstof verbruik.

Flinke brandstofbesparing, minder belastend voor het milieu en een veilige rijstijl. Dat zijn de kernpunten van Economisch Rijden.

De brandstofbesparing die Economisch Rijden oplevert, loopt al snel op tot een dergelijk tien procent. Dat is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar ook nog eens goed voor het milieu!

  • Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling. Dit geldt voor zowel benzine-, diesel- als LPG-auto's.
  • Moet je snelheid minderen of stoppen voor een verkeerslicht? Laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. Anticipeer op het overige verkeer.
  • Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
  • Zet de motor ook af bij kortere stops. Zoals bij een openstaande brug, in de file etc. Start je weer, doe dit dan zonder gas te geven.
  • Maak, indien mogelijk, gebruik van de toerenteller, cruise control en boordcomputer.
  • Ga bewust om met energievreters, zoals airconditioning en dakkoffers.

Bron: ANWB

 

Sommige energievreters zoals dakkoffers en spoilers die alleen maar voor de sier zijn aangebracht kunnen enorme energievreters zijn. Dat kan soms oplopen tot wel 30%.

 

Even een berekening. Jouw auto rijd 1 op 15 en je gaat 1000 kilometer rijden. Dat is totaal 66,6 liter brandstof. Laten we de brandstofprijs op € 1,70 per liter zetten. Dat is totaal ca. € 113,-.voor deze reis.

 

Een toename van brandstof met 20% (66,6 X 1.2= 89 liter) 80 X € 1,70 = € 136,-

 

Een verschil van € 23,- op een rit van 1000 kilometer (= 0,023 per kilometer).
Dat lijkt niet veel maar de gemiddelde rijder rijdt al gouw 15.000 kilometer per jaar. Dan kost die mooie spoiler ieder jaar toch snel € 345,-.

 

Dan hebben we de zwaardere belasting van de motor, dus meet onderhoud en slijtage niet mee gerekend.

 

Het is dus echt de moeite waard om eens naar je rijstijl en energievreters te kijken.

Heb je al vele jaren je rijbewijs? Neem dan eens contact op met de rijschool voor een paar opfris lesjes. Ik heb dat ook gedaan en dacht dat ik wel goed kon rijden. Ik ben nu weer helemaal “up to date”

 

Goede reis.